Woensdag is het tijd voor onze transit door het Panamakanaal. Thomas en ik hebben geen idee wat we daarvan moeten verwachten, en we beschouwen het kanaal in de eerste plaats als een handige shortcut: anders zouden we helemaal rond Zuid-Amerika moeten om in de Pacific uit te komen, en nu kunnen we dat op 1 dag. Andere passagiers hebben blijkbaar speciaal deze cruise geboekt om door het Panama kanaal te kunnen varen, en ook de mensen die excursies verkopen beweren dat onze transit ongetwijfeld het hoogtepunt wordt van het eerste deel van onze cruise.
Ik zie dat er helemaal vooraan op het schip een aantal mensen gaan zitten zijn onder de schuine glazen windbrekers. Het is hier te laag om te staan, maar er is meer dan genoeg plaats is voor Thomas en mij om er gezellig te gaan bijzitten. We installeren ons helemaal op de eerste rij op het bovenste dek, en hebben een geweldig zicht op de eerste collectie sluizen. Deze drie opeenvolgende sluizen moeten onze boot in totaal 26 meter hoger liften, om op gelijke hoogte te komen met het Gatun-meer tussen de Atlantische en de Stille Oceaan.
“Daar gaat de verf”, merkt Thomas droog op. Er beginnen een paar mensen rondom ons te lachen, en iemand anders doet een praktisch voorstel: “Zo weten ze bij de dagelijkse knutsel- en schilderclub ook weer wat gedaan morgen”. Halverwege de tweede sluis wisselen we toch eens van positie. Van op de eerste rij heb je een goed overzicht op de sluizen maar doordat je zo hoog zit, merk je amper dat de boot omhoog gaat. We verhuizen naar het zevende, waar we op het Promenadedek een heel ander zicht krijgen op de sluis. Hier zien we pas echt goed hoe dicht we bij de muren van de sluis zitten, en hoe snel het stijgende water ons omhoog tilt. In iedere nieuwe sluis beginnen we ongeveer op landhoogte. Mochten we willen (en mochten de bewakers niet zo streng kijken), zouden we zomaar van de boot kunnen stappen om Panama binnen te wandelen. Van zodra de poort van de sluis achter ons dichtgaat, en het water begint te stijgen, zijn we in geen tijd een kleine 10 meter hoger. Dit is verdraaid indrukwekkend.
We zijn nog nooit eerder zo ver zuidelijk geweest, en dat zullen we geweten hebben. Het is hier tropisch warm, en zelfs in de schaduw snakken we naar verkoeling. Rond de middag komen we in een hevige stortbui terecht die in een paar minuten tijd de hele barbecue rond het zwembad verzuipt. Een kwartiertje later is van de regen niets meer te merken, en onder een stralende zon onderneemt het barbecuepersoneel een tweede poging.
Voor de eerste keer deze reis realiseer ik mij ten volle dat we op wereldcruise zijn. De Caraiben hadden we al eerder bezocht en Madeira was ook niet bepaald een cultuurshock, maar dit is zo anders! Het technische vernuft van het kanaal in combinatie met de waanzinnige natuur om ons heen kan ik nergens anders mee vergelijken.
En dan zijn we plots in de Pacific. Talloze schepen liggen hier te wachten tot zij aan de beurt zijn om de oversteek te maken. Ik kan alleen maar hopen dat zij er net zo van zullen genieten als wij. Wat een onvergetelijke ervaring! |
|||